403 18 026 post@luvocontent.no

Søkemotoroptimalisering – SEO for norske bedrifter

Våre SEO-teknikker tar deg til førstesiden av Google-søk!

Organisk SEO for bedrifter i alle bransjer

SEO er som kjent en forkortelse for det engelske begrepet search engine optimization, og beskriver de mange strategier og teknikker som brukes for å få et nettsted til å rangere så høyt som mulig hos Google og andre søkemotorer.

Som du sikkert har lagt merke til så er de øverste resultatene i et Google-søk som oftest forbeholdt betalte annonser. Dette kalles gjerne SEM, eller search engine marketing. Under de betalte søkeresultatene finner vi de organiske resultatene, og det er her SEO kommer inn i bildet. Det er altså viktig å være klar over forskjellen mellom SEM og SEO.

Hos LUVO fokuserer vi kun på SEO.

Selv om rangering ved hjelp av SEO er et langsiktig og omfattende arbeid, så er det også noe som varer. Når du først har opparbeidet deg en god posisjon hos Google så er det gjerne noe som kan holdes vedlike over lang tid med relativt enkle grep. Når det gjelder SEM derimot så vil du selvsagt miste plasseringen din så snart du slutter å betale Google for den.

Les mer: De største SEO-trendene for økonomi-nettsteder i 2019 

Få nettstedet ditt til side 1 på Google

Alle som driver et nettsted har et felles mål om at nettopp deres side skal dukke opp øverst i søkeresultatene til Google og andre søkemotorer.

Vi deler det målet!

Vi jobber alltid for å få våre kunders nettsted til førstesiden av Google-søk for de mest relevante søkefrasene, og aller helst så nær toppen på førstesiden som mulig. Det er jo nettopp dette SEO handler om.

Blant mye annet så omfatter SEO skriving og publisering av tekst og annet webinnhold, research på relevante nøkkelord som brukes i søk, og ikke minst tekniske aspekter ved nettstedet som sitemap, schema mark-up, metabeskrivelser, lastehastighet og hvorvidt nettstedet er responsivt (dvs. at det fungerer like godt på mobil og nettbrett som på PC). I tillegg kommer selvsagt lenkebygging fra andre nettsteder inn som en viktig del av helheten.

Tidligere hadde SEO-spesialister gjerne et rykte på seg for å prøve å «lure» Google ved å utnytte svakheter i algoritmene deres. Dette kunne for eksempel skje ved hjelp av såkalt «keyword stuffing», som vil si å inkludere et unaturlig stort antall typiske søkefraser i en artikkel. Som du kanskje vil gjette gir dette en særdeles dårlig brukeropplevelse.

I dag er det i stor grad slutt på bruk av denne typen strategier blant seriøse SEO-byråer. Mye av grunnen til det er takket være oppdateringer i Googles søkealgoritmer som har gjort at denne typen strategier nå til og med kan være direkte skadelig for din rangering i søkeresultatene.

I dag er det derfor heldigvis slik at det å fokusere på en god brukeropplevelse også er noe av det beste du kan gjøre for å få nettstedet ditt til å rangere høyere i søk. 

Innhold og lenker er fortsatt avgjørende

Fra tidligere å fokusere mest på bruk av nøkkelord som er identiske med typiske søkefraser, og antall innkommende lenker, er det nå kvalitet som er det mest avgjørende. Dette gjelder både for det innholdet du selv publiserer på nettstedet ditt, og for nettstedene som lenker tilbake til deg.

Det som først og fremst er viktig å fokusere på for å skape en god brukeropplevelse er at innholdet du publiserer er interessant for de som besøker nettstedet ditt. Dette innebærer at du trenger innhold som går i dybden på ulike temaer som er relevante for din bransje og ditt publikum. 

Helst bør innholdet du skriver være bedre, mer relevant og mer detaljert enn det konkurrentene dine har om det samme temaet.

Når du skriver innhold for nettstedet ditt er det også ekstremt viktig å tenke på at teksten du skriver skal være lett å lese. Pass derfor på at du bruker korte setninger, små avsnitt, punktlister og rikelig med visuelle elementer. Som alle egentlig vet så er store «mursteiner» med tekst ikke spesielt leservennlige. Allikevel er det mange som synder mot dette når de selv skriver blogginnlegg.

Husk også på at hvis besøkende åpner nettsiden din, og så forlater den igjen raskt, sender dette et signal til Google om at noe ikke er helt som det skal. Resultatet av dette er gjerne at rangeringen din i søkeresultatene går nedover. 

Når innholdet er ferdig skrevet og publisert er det på tide å begynne arbeidet med å bygge opp lenker fra andre nettsteder som peker tilbake til innholdet du nettopp har publisert. Disse inngående lenkene fungerer som et kvalitetsstempel for Google, og forteller søkemotoren at nettstedet ditt er høyt ansett innenfor nisjen sin.

Kvalitet over kvantitet

Som vi har vært inne på så er forskjellen på situasjonen i dag og for bare noen få år siden at kvaliteten på nettsiden du lenker fra nå teller mye mer.

Mens du i gamle dager enkelt kunne greie å få nettstedet ditt til å rangere høyt hos Google bare ved å bygge opp et stort antall lenker fra såkalte lenkekataloger og nettsteder av tvilsom kvalitet, er dette i dag ikke lenger mulig. I stedet er det nå faktisk sånn at lenker fra nettsteder med lav kvalitet kan skade din rangering hos Google. 

For eksempel er det slik at det å få lenker fra populære nettaviser eller blogger vil telle meget positivt for din rangering i Google. På den annen side kan det å legge ut et stort antall lenker i kommentarfelt, diskusjonsforum, eller utdaterte lenkekataloger, negativt påvirke din rangering.

Som en konsekvens av at Googles algoritmer har blitt stadig mer sofistikerte er det derfor avgjørende å bruke tid på å bygge opp lenker fra høykvalitets-nettsteder, i tillegg til å publisere relevant innhold av høy kvalitet.

Dette er utvilsomt den mest utfordrende delen av SEO i dag.

Hos LUVO er vi eksperter på både de tekniske aspektene ved SEO, i tillegg til at vi har lang erfaring med innholdsproduksjon og lenkebygging fra høykvalitets-nettsteder. Til sammen gir dette et solid fundament for det kontinuerlige arbeidet med innholdsproduksjon og lenkebygging for å opprettholde en høy rangering i Google og andre søkemotorer over tid.

Ta gjerne kontakt med oss via skjemaet nederst på denne siden for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å få nettstedet ditt til førstesiden hos Google!

 

Kontakt oss

SEO, innholdsmarkedsføring og relevant fagkunnskap om din bransje. Vi har ekspertisen du trenger og er klare til å bistå deg. Ring oss eller send en e-post for å sette opp et møte, eller bare for å få en uforpliktende prat om din nettside.

post@luvocontent.no

(+47) 403 18 026

Ajerhagan 1, 2319 Hamar

Mandag-Fredag: 0900-1800