403 18 026 post@luvocontent.no

Lenkebygging for maksimal SEO-effekt

LUVO er ledende på innholdsproduksjon, publisering og lenkebygging fra norske nettsteder.

Lenker er aller viktigst for Google

Du har kanskje hørt SEO-eksperter snakke om ting som innhold på nettsiden, tekniske aspekter, tilstedeværelse på sosiale medier, og så videre. Det høres ut som masse arbeid, og de får det til å virke som om bare disse tingene blir gjort, så vil nettstedet ditt rangere på førstesiden i Google-søk.

Dessverre er det ikke så enkelt. Selv om alle disse tingene i og for seg er både riktige og viktige, så er det ikke nok til å rangere høyt. Spesielt ikke hvis du prøver å hevde deg i en bransje hvor det allerede er hard konkurranse.

For å få til det trenger du inngående lenker. Og de bør være av god kvalitet, og det bør helst være en god del av dem.

Fra kvantitet til kvalitet

Som mange har fått med seg så har Google utviklet seg en god del fra tidligere å fokusere kun på antall lenker, til nå å fokusere på kvaliteten på de lenkene som peker til nettstedet ditt.

Selv om dette har vært negativt for en del SEO-eksperter som spesialiserte seg på å pøse ut så mange lenker som mulig, så har det i det store og hele vært positivt for internett som helhet. Det har bidratt til mer brukervennlighet, høyere kvalitet på innhold og mindre spam nesten overalt på internett.

Les mer: De største SEO-trendene for norske nettsteder i 2019

Relevans og kvalitet på lenker

Først og fremst er det i dag slik at nettstedet du får innkommende lenker fra bør ha relevans til din nisje. For eksempel kan det være fornuftig å jobbe for å få en lenke fra en blogg om reising hvis bedriften din er et reiseselskap eller hotell.

På den annen side vil det være lite hensiktsmessig å få en lenke fra såkalte artikkelkataloger eller «alt mulig»-blogger med veldig mange utgående lenker. Google vet at dette er lenker som det er lett å få – eventuelt kjøpe – og de teller derfor minimalt for din rangering i søkeresultatene. Faktisk kan det i noen tilfeller også straffe seg, spesielt hvis det er tydelig for Google at du har betalt for å få lenkene plassert.

Så, finnes det egentlig noen objektive kriterier for å definere hva som er en god lenke? Svaret på det er heldigvis at ja, det gjør det.

La oss derfor se nærmere på noen av disse kriteriene for hva som kjennetegner et godt nettsted å få en lenke fra:

  • Er nettstedet som lenker til deg anerkjent innenfor bransjen/nisjen din? Jo mer anerkjent nettstedet er, jo større vekt vil Google tillegge lenken fra nettopp det nettstedet.
  • Hvilke andre nettsteder lenker nettstedet til? Generelt vet Google at anerkjente nettsteder lenker til andre anerkjente nettsteder. Hvis nettstedet du ønsker deg en lenke fra lenker til mange tvilsomme nettsteder, eller bare nettsteder av mindre god kvalitet, vil dette redusere verdien av en lenke fra dette nettstedet.
  • Har nettstedet stor trafikk? Hvis ja, er dette positivt. Google vet nemlig at en av de sikreste indikatorene for kvalitet er at et nettsted har mye trafikk og at de besøkende tilbringer mye tid på nettstedet når de er der.
  • Er nettstedet relevant for din nisje/bransje? Driver du for eksempel et rørleggerfirma, og får en lenke fra et bransjemagasin for rørleggere, så vil det telle i positiv retning for Google. Men hvis rørleggerfirmaet ditt i stedet får en lenke fra en reiseblogg vil det telle mindre, da dette ikke kan sies å være relevant til din nisje.

«Domain authority»

En metode som er utviklet for enkelt å kunne rangere hvor godt et gitt nettsted rangerer i søkeresultater, og samtidig hvor godt det vil egne seg i et lenkebyggingsperspektiv, er det som kalles «domain authority», ofte forkortet DA.

Domain authority er en rangeringsskala utviklet av selskapet Moz, som ellers er kjent for programvare til bruk i SEO-arbeid. Skalaen går fra 1 til 100, hvor 1 er lavest og 100 er høyest oppnåelige rangering.

Som kjent er det gjerne slik at jo høyere et nettsted rangerer på denne skalaen, jo mer verdifullt vil det være for deg å få det nettstedet til å lenke tilbake til ditt nettsted.

I Norge vil man typisk kunne se at ulike nisjeblogger ligger rangert mellom DA 15 og 30, bransje- og lokalaviser mellom 30 og 60, og store nasjonale nyhetsformidlere fra DA 50-60 og oppover.

Er du interessert i å sjekke DA-rangeringen til ditt eget nettsted kan du selv enkelt gjøre det ved å skrive inn nettadressen din i Moz Link Explorer.

Hva er «no-follow»-lenker?

En ting å merke seg som mange utenfor SEO-miljøet ikke er klar over er at det finnes to typer lenker på internett i dag; såkalte «no-follow»-lenker og vanlige lenker (også kjent som «do-follow»).

Kort sagt er dette et system Google introduserte for noen år siden etter at SEO-eksperter og lenkebyggere hadde misbrukt det gamle systemet ved å prøve å få inn lenker så og si overalt. Kommentarfelt, diskusjonsforum, og lignende ble misbrukt til å publisere innlegg av lav kvalitet hvis eneste hensikt var å få publisert en lenke tilbake til eget nettsted.

Ikke overraskende førte dette til at mange kommentarfelt ble fylt opp av spam og derfor ble mer eller mindre ubrukelige.

Etter at Google introduserte «no-follow»-lenker ble forumeiere, nettsteder med kommentarfelt og andre oppfordret til å merke alle lenker som ble publisert av brukerne som «no-follow», og Google sluttet dermed å tillegge disse lenkene noen SEO-verdi.

I dag er det slik at stort sett alle populære nettsteder som gir brukerne anledning til å publisere eget innhold, blant annet alle sosiale medier, de fleste diskusjonsforum, og plattformer som Quora.com, merker lenker publisert av brukerne som «no-follow».

Det som allikevel kan være greit å huske på er at det er mye som tyder på at Google og andre søkemotorer fremdeles registrerer «no-follow»-lenker selv om de ikke gir samme SEO-effekt som vanlige lenker. Og i tillegg er det jo fremdeles slik at en del brukere vil legge merke til disse lenkene og klikke seg videre på dem.

En fornuftig tilnærming som følges av mange SEO-eksperter er derfor å bygge seg opp en naturlig fordeling mellom vanlige «do-follow»-lenker og «no-follow»-lenker. Det er nettopp derfor vi hos LUVO også anbefaler å blande inn et utvalg lenker fra kilder som Quora, sosiale medier, og så videre som sikrer nettstedet ditt en naturlig lenkeprofil som gir resultater over tid.

Les mer: Hvordan bruke Quora som en del av din markedsføring

Lenkebygging i Norge

I den lille kroken av internett hvor norsk språk brukes er virkeligheten fortsatt litt annerledes enn på det internasjonale nettet som alle engelskspråklige nettsteder må forholde seg til.

Først og fremst er jo konkurransen her hjemme i Norge lavere, noe som gjør at det er mye enklere å oppnå en høy rangering i søk med norske nøkkelord på Google.no enn det er med det samme engelske nøkkelordet på Google.com.

Når det er sagt er det jo også slik at markedet her hjemme er mye mindre, med færre potensielle kunder. Det er dermed ganske usikkert hva denne forskjellen i mulighet til å rangere for bestemte nøkkelord har å si i kroner og øre for bedrifter.

Hos LUVO har vi over tid opparbeidet oss gode forhold til en rekke nettsteder, bloggere og nyhetsformidlere innen ulike bransjer i Norge. På den måten kan vi på en kostnadseffektiv måte hjelpe deg og din bedrift med å bygge opp et antall lenker av høy kvalitet og relevans til din virksomhet.

Med andre ord: nettopp hva du trenger for å kunne rangere høyere i den norske versjonen av Google.

Ta gjerne kontakt med oss via kontaktskjemaet nederst på denne siden for å lære mer om hvordan vi bruker lenkebygging til å bedre din synlighet i Google og andre søkemotorer i Norge.

 

Kontakt oss

SEO, innholdsmarkedsføring og relevant fagkunnskap om din bransje. Vi har ekspertisen du trenger og er klare til å bistå deg. Ring oss eller send en e-post for å sette opp et møte, eller bare for å få en uforpliktende prat om din nettside.

post@luvocontent.no

(+47) 403 18 026

Ajerhagan 1, 2319 Hamar

Mandag-Fredag: 0900-1800