403 18 026 post@luvocontent.no

Innholdsmarkedsføring – Content Marketing

La kundene komme til deg istedenfor å jage etter dem

Hva er innhold

Når vi snakker om innhold på internett så mener vi alt som gjør at besøkende trekkes til en bestemt nettside. For en nettavis er innholdet hovedsakelig nyhetsartikler og bilder, for sosiale medier så blir innholdet produsert av brukerne selv, såkalt user generated content – UGC, og for et nettsted til en typisk norsk bedrift så er innholdet all teksten og bildene som er lagt ut på nettstedet.

Det kan være flere bakenforliggende hensikter med å produsere innhold for et nettsted. En viktig grunn er selvsagt for å informere publikum om bedriften og produktene og/eller tjenestene denne tilbyr. En annen årsak til å produsere innhold kan være å lage noe man tror er av interesse for bedriftens målgruppe, simpelthen for å trekke flere besøkende til nettstedet.

Innholdsproduksjon for toppresultat i Google

Hos LUVO jobber vi primært med innholdsproduksjon med den hensikt å både øke synligheten din hos Google, og samtidig trekke flere besøkende til nettstedet ditt. En bonuseffekt er at innholdet vi skriver er skrevet for konvertere best mulig, dvs. at flest mulig av dine besøkende ender opp som betalende kunder.

I tillegg til å trekke inn besøkende fra søkemotorer som Google, blir innhold som er spesielt godt eller oppsiktsvekkende ofte delt av brukere i sosiale medier. På den måten kan en bedrift som er god på innholdsproduksjon oppnå en snøballeffekt hvor flere og flere potensielle kunder får kjennskap til bedriften.

I mange norske bransjer hvor konkurransen på internett er middels hard, er det ofte godt og relevant innhold som nærmest i sin helhet avgjør hvilke nettsteder som får tildelt de øverste plasseringene hos Google og andre søkemotorer.  

Når det derimot gjelder engelske nettsteder, eller norske nettsteder i bransjer med hard konkurranse, må man ofte i tillegg til med omfattende lenkebygging for å klare å rangere høyt i søk. Dette er fordi det rett og slett er veldig mange flere om beinet, og vi kan dermed også forvente at mange av dem allerede har innhold av ganske god kvalitet.

Innholdsproduksjon for alle bransjer

Hos LUVO har vi lang erfaring med å produsere innhold for bedrifter i en rekke ulike bransjer, både på norsk og engelsk.

Vi har gjennom flere år opparbeidet oss spesielt mye erfaring med innholdsproduksjon for finanssektoren, inkludert valuta- og aksjemeglere, nyhetsformidlere innen finans og bitcoin/kryptovaluta, og ulike lånetilbydere og markedsførere i bransjen.

Finans og investeringer er derfor et fagområde vi selv har meget god kunnskap om. Dette inkluderer også kjennskap til relevante regler for markedsføring av finansielle produkter fra Finanstilsynet og den europeiske tilsynsmyndigheten ESMA. Dette gjør at du som kunde kan slippe å bekymre deg for om regelverket blir overholdt i markedsføringen din.

Allikevel er det viktig å få med at vi også er åpne for oppdrag i andre bransjer, inkludert IT- og teknologiselskaper, regnskapsførere, konsulentfirmaer, med flere. For oppdrag i nye bransjer knytter vi alltid til oss nødvendig fagkompetanse for å være sikker på at vi kun leverer fra oss innhold som holder den høyeste faglige kvaliteten.

Innholdsmarkedsføring – våre tjenester

Opp gjennom årene har vi hjulpet kundene våre med det meste innenfor innholdsproduksjon. Dette har blant annet inkludert alt fra vanlig web-innhold, til nyhetsbrev på e-post, tekst til annonser og andre typer kommersielt innhold.

På tross av det store spennet i innhold vi tidligere har produsert for våre kunder er det hovedsakelig tre typer innhold som inngår i våre standard SEO-pakker:

  1. Skriving og optimalisering av webinnhold
  2. Skriving av blogginnlegg
  3. Skriving og publisering av svar på Quora.com

La oss derfor se nærmere på hvordan hver av disse kan hjelpe din bedrift til å oppnå større synlighet på nettet.

Skriving og optimalisering av webinnhold

Når det gjelder webinnhold så er det særdeles viktig både for å gjøre nettstedet ditt SEO-vennlig, men også for å skape en bedre brukeropplevelse for de som besøker nettstedet.

Heldigvis er det i dag blitt slik at det å fokusere på en god brukeropplevelse generelt også gir gode SEO-resultater. Dette er ulikt situasjonen vi hadde for noen år siden, da mange SEO-eksperter så det som sin oppgave å på ulikt vis prøve å “lure” Google til å rangere et nettsted høyere. I dag har derimot Google blitt betydelig smartere, og godt er egentlig det!

Det er hovedsakelig to ting vi bistår våre kunder med når det kommer til webinnhold:

  1. Skriving av webinnhold for nye nettsteder eller sider
  2. Søkemotoroptimalisering av eksisterende webinnhold

I begge disse tilfellene er research av relevante nøkkelord/søkefraser en viktig del av jobben. Vi går grundig til verks og dedikerte verktøy for å undersøke hvilke søkefraser konkurrentene dine oppnår gode resultater for i Google, før vi så bruker de samme søkefrasene til å skrive enda bedre og mer relevant innhold for ditt kundesegment.

Resultatet av en slik prosess er at du over tid vil oppleve å rangere høyere enn dine konkurrenter i Google på de aktuelle søkefrasene.

Skriving av blogginnlegg

Mange av våre trofaste kunder mottar fast 1 til 3 blogginnlegg per uke fra oss, og har gjort det i årevis. Dette har gang på gang vist seg å være en god strategi for å trekke trafikk til nettsidene deres.

Alle blogginnlegg vi leverer er optimalisert for å rangere høyt i Google, med korrekt formatering, punktlister, underoverskrifter, en blanding av interne & eksterne lenker og passende bruk av relevante søkefraser/nøkkelord.

Når det gjelder siste punkt om nøkkelord er det viktig å bemerke at vi aldri driver med det som ofte kalles «keyword stuffing», som vil si å inkludere et unaturlig høyt antall typiske søkefraser i en artikkel. Dette er en strategi som var vanlig blant SEO-eksperter tidligere, men gir en dårlig brukeropplevelse og blir nå gjerne straffet av Google.

En strategi vi derimot gjerne bruker er å inkludere sitater fra relevante «influencere» i din bransje i bloggartikkelen. Vi tar så kontakte med disse personene via Twitter eller andre kanaler og gjør dem klar over den gratis eksponeringen de har fått.

Svært ofte ser vi da at disse personene deler artikkelen videre med sine mange følgere i din potensielle kundegruppe, og dermed skaper en positiv snøballeffekt for deg. I tillegg er det slik at Google simpelthen elsker innhold som blir delt, noe som gjør at du raskt vil oppnå en høyere rangering i søk.

Generelt kan vi dele inn bloggartiklene vi skriver for våre kunder inn i tre typer:

  • Listebaserte artikler, f. eks. «5 beste SEO-strategier i 2019»
  • «How to»-artikler, f.eks. «Hvordan tjene penger når aksjemarkedet faller»
  • Korte nyhetsartikler, oftest 300-500 ord
  • Dybdeartikler, oftest 1000+ ord

Les mer: Hvorfor din bedrift må ha en blogg

Publisering av innlegg på Quora.com

Quora logo

Quora.com er verdens største spørsmål og svar-side.

Å publisere gode innlegg på spørsmål og svar-siden Quora.com med lenker som peker tilbake til din side er en meget god måte å tiltrekke mer organisk trafikk på, dvs. trafikk som kommer utenom betalt annonsering.

Hvis du ikke allerede har lagt merke til det, så se etter neste gang du skriver inn et spørsmål i Google. Svært ofte vil du se at et svar fra Quora rangerer øverst blant søkeresultatene. Dette er en side med mer enn 500 millioner månedlig besøkende, noe som sier sitt om hvor mye eksponering et godt skrevet svar her kan gi.

I tillegg til den svært populære engelske versjonen av siden så er Quora nå også tilgjengelig på norsk, noe som åpner nye muligheter for norske bedrifter som ser etter utradisjonelle måter å markedsføre seg selv på nettet.

Nøkkelen til suksess på Quora er at svarene vi skriver må tilføre brukerne av plattformen noe av verdi, altså informasjon og kunnskap de synes er interessant og som de ikke lett kan finne andre steder. Når vi gjør det så blir gjerne disse svarene stemt opp av de andre brukerne, slik at de forhåpentligvis legger seg øverst blant alle svarene som er gitt under et bestemt spørsmål.

På dette måten vil potensielle kunder som er interessert i løsninger din bedrift tilbyr lære om deg når de søker etter relaterte nøkkelord på Google, samtidig som du gir dem en mulighet til å klikke seg direkte videre inn på ditt eget nettsted.

Les mer: Hvordan bruke Quora i innholdsmarkedsføring

 

Kontakt oss

SEO, innholdsmarkedsføring og relevant fagkunnskap om din bransje. Vi har ekspertisen du trenger og er klare til å bistå deg. Ring oss eller send en e-post for å sette opp et møte, eller bare for å få en uforpliktende prat om din nettside.

post@luvocontent.no

(+47) 403 18 026

Ajerhagan 1, 2319 Hamar

Mandag-Fredag: 0900-1800