403 18 026 post@luvocontent.no

Innenfor søkemotoroptimalisering, populært kalt SEO, skjer det hele tiden nye ting. Og 2020 er selvfølgelig ikke noe unntak i så måte.

I den forbindelse var bransjenettstedet Search Engine Watch nylig ute med sine spådommer om hva som blir de viktigste SEO-trendene i 2020. Vi vil her oppsummere noen av de utviklingstrekkene de peker på som vi tror vil være mest relevante i Norge.

1. Stemmesøk

Stemmesøk kommer for fullt i 2020, og dette er også noe vi omtalte i fjor i vår oppsummering av de største SEO-trendene for 2019.

Som vi skrev da så estimerte analysefirmaet Gartner i 2016 at 30% av alle søk vil skje uten bruk av skjerm innen 2020. hvorvidt dette faktisk stemmer er enda for tidlig å si sikkert, men det vi vet er at data fra mars 2019 viste at 20% av alle søk fra mobil var stemmesøk.

Det som er verdt å huske på med stemmesøk er at folk da i økende grad vil søke slik de snakker, altså ved å bruke et dagligdags talespråk.

Dette er ganske annerledes fra det vi er vant med i søkemotorer, og krever derfor at vi som driver med innholdsproduksjon og SEO omstiller oss. Å ha en lett og dagligdags tone i innholdet vi skriver vil etter alt å dømme bli en nøkkelfaktor for å lykkes her.

2. «Featured snippets» blir mer og mer vanlige

Såkalte snippets, altså fremhevede utdrag av informasjon som Google har hentet ut og plassert i egne bokser i søkeresultatene, vil bare bli mer og mer vanlige i 2020. Og din jobb i den forbindelse blir da selvsagt å sørge for at det er informasjon fra nettopp ditt nettsted som Google plukker ut og gjør lett tilgjengelig for brukerne.

Featured snippet fra Google

Med «snippets» er det ikke lenger nødvendig å åpne en nettside for å finne informasjonen du er på jakt etter.

Allikevel finnes det noen klare ulemper med snippets for oss som ønsker trafikk på nettstedene våre. Det aller mest åpenbare i så måte er at det blir unødvendig for brukerne å klikke seg inn på et av søkeresultatene når Google allerede serverer all den informasjonen som brukeren etterspør.

Etter all sannsynlighet vil utviklingen med snippets bare forsterkes i fremtiden, og føre til at færre brukere faktisk går inn på nettsteder for å finne enkel informasjon. Det vil også være nytteløst å prøve og kjempe i mot det, og du bør heller bruke energien din på å finne ut hvordan du kan dra fordel av trenden.

En løsning på utfordringen med snippets er å sørge for at du har mye og godt innhold på de viktigste sidene på nettstedet ditt. Dette bør også inkludere lengre artikler, blogginnlegg, og lignende med mye bruk av bilder, video, grafikker og andre ting som gir brukeren en merverdi ved å faktisk besøke nettstedet ditt.

Har du dette så vil du etter all sannsynlighet fortsette å få trafikk. Så får det da heller være at Google henter ut enkle spørsmål og svar fra FAQ-siden din og serverer det direkte til de som bruker søkemotoren.

3. Påvirkere/influencer-markedsføring er kommet for å bli

influencer-markedsføring

Ifølge statistikk fra BigCommerce bruker 17% av bedrifter over halve markedsføringsbudsjettet sitt på såkalte influencere, eller påvirkere på godt norsk.

Denne trenden har sammenheng med at internettbrukere har blitt servert så mye reklame og ulike salgspitcher gjennom mange år på internett at de nå rett og slett stoler på den tradisjonelle markedsføringen lenger. I stedet stoler de i langt større grad på personer de kan identifisere seg med eller som de ser opp til, som nettopp er det influencerne er.

For å få mest ut av influencer-markedsføring er det viktig å bruke influencere som opererer i din nisje og derfor allerede har tilhengere innenfor din kundegruppe. Og husk at lenker du klarer å skaffe deg fra nettstedene til disse influencerne også vil ha en SEO-effekt utover den direkte trafikken de bringer til sidene dine.

4. Brukeropplevelse blir viktigere

Brukeropplevelsen for nettstedet ditt blir ikke noe mindre viktig i 2020, snarere tvert i mot! Forbrukere forventer nå at alle bedrifter har en viss digital tilstedeværelse, og det inkluderer både et velfungerende og tiltalende nettsted, og tilstedeværelse på alle de største sosiale mediene.

Mye av dette handler om å bygge opp et tillitsforhold mellom bedriften din og den potensielle kunden, og dette tar nødvendigvis tid. Men om du gjør det du kan for å gi kunden en god brukeropplevelse så er fundamentet for et langvarig forhold med denne kunden også lagt.

Og husk at brukeropplevelse også har mye å si i et SEO-perspektiv, nettopp fordi det kun er brukere som har en god opplevelse som vil tilbringe noe særlig tid på nettstedet ditt. Og jo mere tid brukerne legger igjen på nettstedet ditt, jo høyere vil Google rangere det.

5. Google elsker video!

Visste du at det ikke bare er brukere som elsker video på nettet, men også Google? I følge data fra Forrester Research er det hele 50 ganger mer sannsynlig at en side med video dukker opp på førstesiden av Google som at en side med kun tekst gjør det.

Ved kreativ bruk av for eksempel forklaringsvideoer kan du dermed mangedoble trafikken på nettstedet ditt, og samtidig få de besøkende langt mer engasjerte enn om du bare brukte tekst.

Animerte forklaringsvideoer som publiseres på forsiden av nettstedet ditt er sannsynligvis den enkleste og samtidig mest effektive måten å dra fordel av Googles forkjærlighet for video på. Dette er korte videosnutter på mellom 30 sekunder og 2 minutter som er ideelle til å forklare på en lettfattelig måte de produktene eller tjenestene som din bedrift tilbyr.

Les også: LUVO inngår samarbeid om forklaringsfilmer 

6. Lengde på tekster blir viktigere

Selv om lengden på tekster du publiserer på bloggen din og ellers på nettstedet alltid har vært noe Google har vurdert, virker det som dette igjen er i ferd med å bli viktigere. Dette er riktignok et område hvor det hersker mye uenighet innad i SEO-miljøet, spesielt når det gjelder forholdet mellom lengde og kvalitet på teksten.

I det siste har testing (med engelskspråklige nettsteder) vist at den gjennomsnittlige lengden på de 10 øverste søkeresultatene i Google er på 2 000 ord. Dette er altså lange artikler – faktisk omtrent det dobbelte av blogginnlegget du leser nå.

Grunnen til dette er sannsynligvis så enkel som at det hele tiden blir mer og mer innhold på internett, og da må det hele tiden mer til for å skille seg ut fra annet innhold som allerede er publisert. Selv om dette går på både lengde, relevans, kvalitet og andre ting, så har det altså vist seg at lengden i seg selv også er med på å avgjøre.

Er det noe du savner på listen over de viktigste SEO-trendene i 2020? Gi oss gjerne et tips i kommentarfeltet!