403 18 026 post@luvocontent.no

Du har kanskje allerede hørt hvordan artiklene du skriver kan trekke et publikum, bli delt mer i sosiale medier, og fortsette å være en kilde til trafikk på nettstedet ditt. En velkjent måte å bidra til dette på er å være påpasselig med å inkludere rikelig med visuelle elementer i artiklene, inkludert bilder, illustrasjoner, grafer, og så videre.

Én måte å gjøre det visuelle innslaget i artikler mer attraktivt på er å bruke infografikk, altså et visuelt element vi kan definere som noe slikt som en blanding av en artikkel og et bilde. Bruk av infografikk kan gjøre artikler som ellers er tørre og kjedelige til noe som rett og slett er en fornøyelse å se på, samtidig som man kan få delt store mengder nyttig data med leseren.

Grunnen til at infografikk fungerer så godt til nettopp dette er selvsagt at vi mennesker har mye større evne til å forstå visuelle inntrykk enn tekst og tall alene. På grunn av dette følger vi også bedre med, føler oss mer engasjerte, og føler rett og slett et ønske om å tilegne oss informasjonen som blir presentert på en så visuelt tiltalende måte.

I tillegg til dette er bilder og infografikk også en meget god måte å øke rangeringen av innholdet ditt i søkemotorer. Dette gjelder i alle bransjer, men er kanskje spesielt nyttig innenfor finans og andre bransjer hvor tall og statistikk spiller en viktig rolle.

Infografikk er ekstremt SEO-vennlige

Det er velkjent at et nettsteds rangering i resultatsidene til søkemotorer (search engine results pages – SERP) for en stor del avhenger av hvor populært nettstedet er, hvor mange andre høykvalitets nettsteder som lenker til nettstedet, og hvor mye innholdet blir delt.

I henhold til forskning så kan innhold som inkluderer visuelle elementer generere en økning i engasjement fra brukere på opptil 40%, i forhold til innhold som består av ren tekst. Det er derfor langt mer sannsynlig at innholdet ditt likes, deles, og får kommentarer hvis du har en godt designet og interessant infografikk som en del av en tekstartikkel. Som vi har vært inne på er dette spesielt viktig innenfor mer tekniske emner som finans og statistikk. 

Andre SEO-strategier, som for eksempel lenkebygging, kan også være meget effektive når det blir gjort på rett måte. Allikevel er sannheten at dette krever langt mer ressurser både i form av tid og penger enn det å freshe opp gamle blogginnlegg med forbedret formatering, en mer uformell tone, punktlister, og ikke minst visuelle elementer som infografikk.

Alle som har vært borti lenkebygging vil sannsynligvis være enig i at det er en utfordrende bransje å operere i. Den vi derfor anbefaler ut i fra et SEO-perspektiv er å først sette vårt eget hus i perfekt stand før vi begynner jobben med å bygge flere veier som leder til huset, altså inngående lenker.

En ekstra fordel med infografikk er at de også er enkle å dele via tredjeparts nettsteder som Pinterest, Facebook og Reddit, hvor brukere kan laste ned, like, kommentere, og ellers interagere med innholdet ditt – som selvsagt også tydelig viser frem bedriftens logo og nettadresse.

Bli en autoritet innen din nisje

Som vi allerede har vært inne på så favoriserer folk jevnt over visuelt innhold over kun ren tekst. Nettopp derfor er det når du produserer innhold for ditt eget nettsted viktig å ha med rikelig med visuelle elementer som fanger oppmerksomheten til leserne dine. Uten dette er faren stor for at artikkelen du har brukt så mye tid og energi på å skrive blir mer eller mindre ignorert.

En godt utført infografikk full av interessante fakta og tall kan også posisjonere deg som det vi kaller en autoritet innen feltet ditt. Dette gjelder ikke bare i dine besøkendes øyne, men også i øynene til Google og andre søkemotorer. 

Leserne dine vil med dette få et håndfast referansepunkt når de tenker på din bransje eller nisje, og de vil huske informasjonen nettopp du presenterte om denne nisjen.

I tillegg til dette er det også slik at en infografikk vil kunne skape en positiv forskjell for din bedrift på mer enn én måte. For eksempel kan vi se for oss at du opererer innenfor en veldig spesialisert bransje hvor det er vanskelig å bryte gjennom med bare enkle tekstbaserte annonser. Igjen vil da en infografikk kunne være nyttig for å gjøre tunge og vanskelige emner om til lett fordøyelige bilder som er enkle å forstå.

Google-søk øker fortsatt

Det er velkjent at infografikk har vært ekstremt populære på nettet gjennom det siste tiåret. Siden 2010 har Google Trends faktisk vist en jevn økning i globale søk etter søkefrasen «infographic», med den aller høyeste interessen til dags dato notert i november 2017.

Infographics in Google Trends

Infografikk gir økt engasjement

Det finnes forskning som viser at det er hele 30 ganger mer sannsynlig at en infografikk blir klikket på og lest enn at en ren tekstartikkel blir det. Og det er i tillegg vist at besøkende på nettsteder tilbringer lenger tid på et nettsted og leser mer av innholdet der når infografikk inngår som en del av det. Kombinert med andre nøye utvalgte visuelle elementer er infografikk derfor et meget virkningsfullt verktøy som kan hjelpe dine lesere med å spare tid mens de navigerer rundt i den informasjonsjungelen som internett er i dag.

Etter all sannsynlighet vil disse menneskene sette pris på kvalitetsinnholdet du tilbyr dem, og forhåpentligvis komme tilbake igjen for mer senere! 

Infographics mock-up