403 18 026 post@luvocontent.no

Nå som nettstedet til bedriften din endelig er oppe og går er du sannsynligvis nysgjerrig på hvordan du kan få merkevaren din til å bli kjent for et større publikum. Et nettsted gjør jo tross alt liten nytte for seg med mindre du klarer å gjøre folk oppmerksomme på det, og samtidig konvertere besøkende til betalende kunder. 

En av de mest effektive, billigste og enkleste måtene å begynne å øke synligheten din på nettet er å opprette en blogg som en del av ditt nettsted. Her kan du publisere innhold som folk i målgruppen din vil finne interessant og nyttig.

Hvis innholdet du har publisert faktisk løser noens problem så vil disse personene sannsynligvis finne frem til nettstedet ditt før eller senere. Og hvis du allerede har løst noens problem en gang er sjansen stor for at de vil komme tilbake igjen til bloggen din eller nettstedet ditt i fremtiden.

Før du vet ordet av det har du dermed en lojal gruppe mennesker som stadig søker tilbake til nettopp din blogg.

Internettets tidlige dager

Da internett begynte å komme i vanlig bruk blant folk rundt siste halvdel av nittitallet var blogger egentlig bare kjent som en form for digitale dagbøker. De var med andre ord et sted der folk kunne dele det som skjedde i livet sitt. Vi kan på mange måter se på dem som en forhistorisk versjon av Facebook, bortsett fra at GIFer og memes fortsatt ikke eksisterte.

I begynnelsen var bloggene ikke noe annet enn en monolog hvor en person delte sine egne tanker med leserne sine. Etterhvert kom det flere nye innovasjoner som kommentarfelt, hyperlenker, deling på sosiale medier og så videre. Alt dette gjorde bloggopplevelsen langt mer interaktiv i og med at forfatteren nå fikk bedre muligheter til å kommunisere direkte med leserne sine.

Blogging i nyere tid

I dag har blogging helt klart utviklet seg til noe mer enn bare en digital dagbok. Mange blogger tilbyr informasjon innenfor spesielle nisjer som teknologi, underholdning og politikk. Noen ganger henvender de seg til et bredt publikum, mens andre ganger er de hovedsakelig skrevet for en liten gruppe spesielt interesserte.

Som alt annet i forretningsverdenen så kan også blogging foregå på en uetisk måte. For eksempel skjer dette noen ganger ved at blogger brukes til å spre falske nyheter, rykter, eller direkte løgner om andre mennesker eller selskaper. 

Dette er ikke noe annet enn en naturlig konsekvens av at «alle» nå plutselig har tilgang til dette nye mediet. Som kjent er man nå ikke lenger avhengig av redaktører og moderatorer som går over og godkjenner innhold før det blir publisert. Det er derfor bare naturlig at kvaliteten og påliteligheten på det som blir publisert går ned.

Blogging for bedrifter

Som vi alle vet er synlighet på internett en av nøklene til å slå gjennom for alle moderne bedrifter. Det at bedriften har en blogg vil i så måte være til stor hjelp for å øke synligheten til merkevaren din når noen søker etter informasjon på nettet.

Artiklene du skriver på bloggen din bør ha som mål å posisjonere enten deg selv eller merkevaren din som en autoritet og en ekspert innen bransjen din. For å få til dette hjelper det naturligvis om du er i en bransje som ikke er altfor vanskelig å slå gjennom i.

Jo mere spesifikk nisjen din er, jo lettere vil det være å posisjonere seg som en leder og en autoritet innen dette feltet. Og får du til det, så vil du sannsynligvis også oppleve at nettstedet ditt dukker opp nær toppen av søkeresultatene når noen søker etter tjenestene eller produktene du tilbyr, noe som selvsagt vil bety større omsetning for deg.

La oss nå ta en nærmere kikk på fordelene ved å ha en blogg for bedrifter:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO) – En ting du bør vite om søkemotorer er at de elsker ferskt innhold. Dette innebærer at regelmessig oppdaterte blogger automatisk oppnår en viss SEO-effekt, og dermed har en tendens til å klatre i rangeringen av søkeresultater på bekostning av blogger som ikke oppdateres særlig ofte. Dette i seg selv gjør dermed at folk som er på jakt etter dine produkter eller tjenester lettere vil finne frem til deg.
  • Lar deg komme tettere på kundene – Ta i bruk bloggen din for å få i gang en dialog med kundene dine ved for eksempel å avslutte blogginnleggene dine med et spørsmål. Du inviterer dermed leserne dine til å svare på spørsmålet ditt og dele egne erfaringer i kommentarfeltet under artikkelen. Gjør du dette er det viktig at du også går gjennom kommentarene du får, og svarer på dem. På den måten skapes det en toveis-dialog mellom deg og kundene dine, og kundene vil begynne å føle en sterkere tilknytning til din merkevare i forhold til andre tilsvarende merkevarer.
  • Viser en personlig side ved bedriften – Ofte når kjente merkevarer eller store selskaper nevnes så tenker folk på svære bygninger og styrerom med menn i dress. Siden en blogg er en mye mindre formell kanal kan dette dermed være en sjanse til å vise leserne dine hvem menneskene bak merkevaren er. Husk at å skrive artiklene med en vennlig og uformell tone er viktig for å oppnå denne effekten.
  • Muligheter for deling – Sørg for at du deler alle blogginnlegg du skriver på bedriftens egne profiler på sosiale medier. Dette lar kundene dine se det nye innholdet du legger ut, og gjør det samtidig enkelt for dem å dele, kommentere, like og generelt delta mer aktivt med deg og bedriften din. 

Som du nå sikkert har forstått så finnes det en masse grunner til at din bedrift bør ha en blogg. Så lenge du skriver og publiserer nyttig og verdifullt innhold så vil folk finne deg, og noen vil også bli kunder av deg, hver gang du kan gi dem løsningen på et problem de har.

Det er nettopp dette som er det essensielle i god innholdsmarkedsføring!