403 18 026 post@luvocontent.no

Quora er en av de mest populære spørsmål- og svar-sidene på nettet, og trekker mer enn 500 millioner unike brukere hver måned på verdensbasis. Dette er med andre ord et nettsted som trekker flere besøkende enn hele USAs befolkning – hver eneste måned!

Denne massive populariteten er selvsagt også grunnen til at spørsmål og svar som blir skrevet på Quora automatisk får en hel del trafikk fra indirekte kilder som Google-søk. Hvis du ikke allerede har lagt merke til det så kan du følge med neste gang du gjør et søk hvor høyt spørsmål som er lagt ut på Quora rangerer i Google. Spesielt for nye nettsteder så kan dette faktisk være ­­­en av noen ytterst få muligheter til å få eksponering på førstesiden til Google.

Til glede for alle oss nordmenn har Quora nå også endelig blitt lansert på norsk etter å kun ha vært tilgjengelig på engelsk i mange år. Du kan finne den norske versjonen av Quora ved å gå til: https://no.quora.com.

Nøkkelen til suksess på Quora er at svarene du skriver må tilføre brukerne på nettstedet noe av verdi snarere enn å utelukkende promotere bedriften din og det du tilbyr. Samtidig er det viktig at svarene du skriver er bedre, mer relevante og mer fengende for publikum enn de andre svarene som allerede er publisert under samme spørsmål. På denne måten blir svaret ditt stemt opp av brukerne på nettstedet, og det vil etterhvert kunne rangere øverst på siden for det aktuelle spørsmålet.

For å hjelpe deg i gang med å bruke Quora i markedsføringen av din egen bedrift har vi derfor her samlet noen av ideene våre til hvordan Quora kan brukes som en del av en markedsføringsstrategi:

Quora som en måte å finne temaer til bloggartikler

Quora er kanskje ikke det beste stedet å lete tilfeldig etter nye kunder, men det er definitivt et av de beste stedene for å finne temaer folk er nysgjerrige på å lære mer om. En måte å gjøre dette på er for eksempel ved å gå inn på Quora og finne frem til de ubesvarte spørsmålene som har flest følgere innenfor din nisje eller bransje.

Quora.com-svar

Husk å lenke tilbake til nettstedet ditt i svaret du skriver!

Når du har funnet et slikt spørsmål kan du gå til bloggen din og skrive et detaljert innlegg som tar for seg spørsmålet. Når dette er gjort går du så tilbake til Quora og skriver et sammendrag av bloggartikkelen din som du publiserer som svar på spørsmålet du fant. Og det viktigste her er at du husker å lenke tilbake til artikkelen din i svaret du skriver.

På denne måten får du et Quora-svar som du vet at mange er interessert i å lese, og du får i tillegg en varig kilde til trafikk som leder besøkende til bedriften din sin blogg. Og best av alt er kanskje at det hele er helt gratis å gjøre på egenhånd!

Hjelp andre, og andre vil hjelpe deg

En viktig ting å huske på er at du ikke bør bruke Quora til å simpelthen promotere det du selger. Du bør derfor ha klart for deg at Quora ikke en reklamekanal, men heller en plattform som eksisterer for å få gode svar på gode spørsmål fra eksperter innenfor en rekke ulike fagfelt.

Dette innebærer at du ikke bør bruke Quora til å legge ut svar om temaer du ikke vet noe særlig om kun for å få en lenke tilbake til nettstedet ditt. Husk at disse lenkene uansett er såkalte «no-follow»-lenker, så med mindre svaret ditt faktisk genererer trafikk så er SEO-verdien for ditt eget nettsted av å ha denne lenken av liten eller ingen betydning.

Tenk i stedet på hvordan du kan bidra til det fellesskapet Quora faktisk er. For eksempel vil det ikke være en overdrivelse å si at du sannsynligvis er ekspert på din egen bransje. Om du dermed velger å skrive virkelig gode svar på spørsmål relatert til din egen bransje så posisjonerer du deg automatisk som en autoritet innen dette feltet. Og det er nettopp dette som er nødvendig for at du skal kunne nå ut til en stadig større kundegruppe.

Bygg opp en tilhengerskare

Et annet viktig aspekt for å få Quora-strategien til å fungere for deg er å sørge for at du har et visst antall følgere på plattformen. Jo flere personer som følger deg, jo mer vil svarene dine være verdt. Ettersom det alltid er viktig å vurdere om ressurser brukt på markedsføring faktisk lønner seg så er dette spesielt viktig for alle som bruker Quora som en del av en seriøs markedsføringsstrategi.

Er du helt ny på Quora så er den beste måten å begynne å få følgere på å simpelthen følge andre nybegynnere. Ofte vil du da se at disse følger deg tilbake igjen.

Ettersom du bygger deg opp med flere og flere følgere på plattformen kan du også begynne å følge de mer innflytelsesrike skribentene der. Spesielt gjelder det folk i bransjen din, eller eventuelt influencere som jobber mot samme målgruppe som dine potensielle kunder tilhører. Hvis du kan få disse menneskene til å legge merke til deg og sette pris på innleggene du skriver vil du se at du kan komme en lang vei ved å drive markedsføring på Quora.

Noen avsluttende ord

Brukt på riktig måte kan Quora dramatisk øke din synlighet på nettet, og potensielt skaffe nye kunder til en hvilken som helst bedrift. Som med alt annet er det dog viktig at du følger en konkret plan for å unngå å kaste bort masse tid på ting som ikke fungerer. Følger du rådene i denne artikkelen så har du uansett nok «kjøtt på beinet» til å komme i gang med ditt nye markedsføringsprosjekt på Quora.

Hva er din erfaring med å bruke Quora som del av markedsføringen av din bedrift? Vi tar gjerne i mot innspill og spørsmål i kommentarfeltet nedenfor 🙂