403 18 026 post@luvocontent.no

Som eier av et nettsted så er du helt sikkert nysgjerrig på hva du kan gjøre for å få nettstedet ditt til å rangere høyere i Google-søk. Tross alt får du kanskje det meste av inntjeningen din fra besøkende på nettsidene dine. Hvis du derfor bare kan øke trafikken på nettstedet ditt så sier det seg selv at du også kan øke inntjeningen din.

En utfordrende ting med søkemotoroptimalisering (SEO) er at teknikkene som brukes hele tiden forandrer seg. Og de må forandre seg for å holde følge med utviklingen, all den tid Google og andre søkemotorer konstant oppdaterer algoritmene sine. 

Allikevel er det slik at det finnes noen stabile trender innenfor SEO som ikke nødvendigvis forandrer seg, men som i stedet blir tillagt mer og mer vekt av søkemotorene. I denne artikkelen vil vi derfor ta en nærmere kikk på noen av de viktigste SEO-trendene vi ser for 2019 og videre fremover.

Innhold, innhold og atter innhold

For å ha mulighet til å oppnå en noenlunde brukbar rangering i Google i 2019 er det viktig at du gjør det du kan for å lage innhold som virkelig skiller seg ut både kvalitetsmessig og med tanke på nytteverdi for leseren.

Den typen artikler som på engelsk ofte blir kalt «Ultimate Guide to …» er ofte en god start. Disse artiklene bør da, som navnet tilsier, inneholde absolutt alt en leser trenger å vite om et bestemt emne. Det du da bør sikte mot er at når leseren er ferdig med å gå gjennom artikkelen, så vet han akkurat hva han må gjøre for å løse et gitt problem uten at han sitter igjen med noen flere spørsmål. 

Nå for tiden sies det ofte at innhold er den aller viktigste delen i en SEO-strategi. Det har seg nemlig slik at man nesten uansett vil se at nettsteder med godt innhold rangerer langt høyere enn nettsteder med dårligere innhold. Fokuserer du på godt kvalitetsinnhold er det med andre ord umulig å trå feil hva gjelder SEO.

Med godt innhold vil du se at nettstedet ditt automatisk begynner å generere organisk trafikk fra søkemotorer, innholdet ditt blir delt i sosiale medier, og du får inngående lenker til siden din. Dette skjer helt av seg selv ved hjelp av folk som liker innholdet ditt og derfor velger å lenke til det, noe som i sin tur gjør at nettstedet ditt naturlig vil rangere høyere i Google.

Som du nå kanskje har forstått så blir dette en selvforsterkende prosess som går kontinuerlig. Over tid fører det til at de beste nettstedene dominerer søkeresultatene fullstendig, mens nettsteder av dårligere kvalitet forsvinner og blir irrelevante.

Nyttige SEO-verktøy for alle typer bedrifter

Når du først har bestemt deg for at du ønsker å bruke tid og ressurser på SEO og god innholdsmarkedsføring av bedriften din er det også viktig at du måler resultatene du får ut av det. Det finnes masse ulike verktøy som kan hjelpe deg med å gjøre dette. Her har vi valgt ut noen av våre favoritter:

Google Analytics logo

  • Google Analytics er kanskje det ultimate verktøyet for deg som eier et nettsted. Hvis du ikke allerede bruker det anbefaler vi at du går og registrer deg som en bruker nå. Verktøyet er helt gratis å bruke og gir deg oversikt over masse nyttige data som du kan bruke for å nå ut til flere potensielle kunder og dermed øke salget dit.
  • Google Search Console er et annet verktøy fra Google som lar brukerne få oversikt over trafikken som et nettsted genererer. Ettersom dette er en noe enklere tjeneste enn Google Analytics så er den også lettere å lære seg som nybegynner. Blant annet lar Google Search Console deg se hvordan Google indekserer sidene dine, og den vil fortelle deg om det finnes noen feil på nettstedet ditt som bør rettes opp.
  • Google Keyword Planner er muligens det beste og mest populære verktøyet for å researche nøkkelord (dvs. typiske søkefraser) som er relevante for din bedrift. Du kan for eksempel bruke dette verktøyet til å skrive inn nøkkelord du allerede bruker på nettstedet ditt, og så få ideer fra Google til andre relaterte nøkkelord. Enda bedre er det kanskje at Google til og med forteller deg hvor lett eller vanskelig det vil være å få en god rangering i søk for disse nøkkelordene. Dette gir deg dermed en sjanse til å fokusere på nøkkelord som du vil ha en realistisk mulighet til å oppnå gode søkeresultater med.
Google keyword planner

Google Keyword Planner er et nyttig verktøy for å skrive SEO-vennlig innhold.

Stemmesøk kommer for fullt

Stemmesøk

Stemmesøk blir mer og mer vanlig.

Et viktig utviklingstrekk vi har sett de senere årene er at stemmesøk har begynt å komme for fullt.

Stemmesøk er noe som helt klart har blitt drevet frem av såkalte smarthøyttalere, altså enheter folk har i husene sine som man kan kommunisere med og få informasjon av. Blant de mest populære smarthøyttalerne er kjente merker som Amazon Alexa og Google Home. I tillegg kommer selvsagt de noe eldre teknologiene som Apples Siri og Google Voice.

Ifølge en rapport fra analysefirmaet Gartner i 2016 så er det estimert at 30% av alle søk vil skje uten bruk av en skjerm innen 2020. Dette står i skarp kontrast til situasjonen for bare noen få år siden, og det krever selvsagt også at vi som er tekstforfattere og skaper innhold tilpasser oss den nye situasjonen.

En ting som bør nevnes når det gjelder stemmesøk er at det er ekstremt viktig med en mobilvennlig nettside. Dette innebærer at nettstedet er responsivt, noe som vil si at designet automatisk og sømløst tilpasses både mobiltelefonskjermer og tablet/iPad-skjermer. 

Som du kanskje gjetter er stemmesøk mest brukt på mobile enheter, og det er nettopp derfor det bare blir viktigere og viktigere at sidene dine er responsive, også ut i fra et SEO-perspektiv. Er sidene ikke responsive vil du oppleve at brukerne raskt forlater siden igjen, noe som over tid vil være skadelig for din rangering i Google-søk.

En annen viktig ting å huske på relatert til stemmesøk er hvor viktig det er i ferd med å bli å ha et hverdagslig og uformelt språk i innholdet du skriver. Tenk derfor på at du bør skrive mest mulig likt sånn du snakker.

Fokuser på brukeropplevelsen

Brukeropplevelsen er noe som kanskje ikke ble like høyt prioritert av SEO-eksperter «i gamle dager» da fokuset hos en del heller var på å utnytte smutthull i systemet for å oppnå raske resultater. 

I dag er det dog annerledes, og brukeropplevelsen er nå blant de viktigste tingene du bør fokusere på for å få nettstedet ditt til å rangere høyere i søk. Generelt kan vi derfor si at det som er bra for brukerne også er bra for SEO.

Her gjelder det blant annet å sørge for at innholdet du skriver er leservennlig med korte avsnitt, punktlister og masse bruk av bilder. I tillegg er det viktig å huske på at nettstedet ditt bør være velorganisert og strukturert på en god måte med enkel navigasjon.

For å sikre en god brukeropplevelse er det også viktig at du kvitter deg med alle «døde» lenker, altså lenker som ikke lenger fungerer. Mange SEO-eksperter mener faktisk at dette er vel så effektivt for å oppnå bedre rangering i søkemotorer som å stadig legge ut nytt innhold. 

Det som imidlertid er sikkert er at trenden med at søkemotorer legger vekt på en god brukeropplevelse bare så vidt har begynt. Dette vil dermed bare bli viktigere og viktigere ettersom Google og andre søkemotorer introduserer mer avanserte algoritmer.

Husk at søkemotorer tross alt finnes for å hjelpe oss mennesker, snarere enn motsatt.