403 18 026 post@luvocontent.no

Det er ingen hemmelighet at bedriftseiere ofte er skeptiske til å hyre inn eksterne tekstforfattere. Det er jo tross alt de selv som kjenner bedriften best, og som vet hva slags innhold både nåværende og fremtidige kunder vil være interessert i å lese.

«Jeg kan jo bare gjøre det selv» er noe vi ofte hører når vi tar kontakt med eiere av ulike småbedrifter. Og ja, selvsagt kan du gjøre det selv. Spørsmålet er heller om det er den mest effektive måten du kan bruke tiden din på. Hva er alternativkostnaden for deg av å tilbringe tre, kanskje fire timer et par ganger i uken på å prøve å få ord ned på papiret? Du er jo tross alt en gründer.

For å hjelpe deg med å finne ut av denne problemstillingen har vi derfor her listet opp fire gode grunner til hvorfor det er bedre å hyre en profesjonell tekstforfatter til å skrive bloggen din enn å gjøre det selv:

1. En profesjonell tekstforfatter sparer deg for masse tid

Som de fleste andre så er du helt sikkert også i stand til å skrive et blogginnlegg i ny og ne. Allikevel er det verdt å minne om at det å bruke tid på å skrive et blogginnlegg betyr at du nødvendigvis vil ha mindre tid til å gjøre andre ting som det kun er du selv som kan gjøre.

Forestill deg å sjonglere bloggskriving mellom kundemøter, strategiplanlegging og fakturering. Ikke overraskende kan dette føre til at du mister fokus, noe som selvsagt også vil komme til uttrykk i kvaliteten på det du produserer. En profesjonell tekstforfatter har derimot kun én ting å tenke på, nemlig å produsere kvalitetsinnhold som vil tiltrekke nye kunder.

2. En profesjonell tekstforfatter er en ekspert … på å skrive!

Det er kanskje vanskelig å tro, men profesjonelle tekstforfattere er faktisk eksperter på det de driver med. De gjør jobben sin hver dag, hele dagen, og har naturligvis utviklet en forståelse for hva som fungerer og hva som ikke fungerer når det gjelder både blogginnlegg annet innhold.

Selv når du tror du har en god idé til noe som kan bli et blogginnlegg så er det ett spørsmål det er viktig at du stiller deg selv: Ønsker du virkelig å bruke tiden det tar for deg å gjøre en ide om til et blogginnlegg, formatere innlegget og optimalisere det for søkemotorer, finne bilder, infografikk, interne og eksterne lenker, og samtidig finne relevante nøkkelord med høy SEO-verdi, osv.?

Hvis dette høres helt greit ut for deg så er det bare å si gratulerer! Hvis ikke, bør du heller vurdere å finne en annen person med erfaring innen disse tingene til å ta seg av blogginnleggene for deg.

En profesjonell blogger er en person som vet hvordan godt webinnhold bør se ut, og som ofte er spesialisert innen kun én bransje. På denne måten kan han eller hun produsere innhold av minst like høy kvalitet og relevans som om bedriftseieren selv skrev det!

3. Du trenger ikke å tenke ut idéer lenger

En mann driver med idémyldringSe for deg at du endelig har klart å komme på en god idé til et blogginnlegg bare for å oppdage like etterpå at noen andre allerede har skrevet utførlig om akkurat det samme emnet. Sannheten er at dette svært ofte er tilfellet på nettet.

En annen ting å huske på er at et emne du bestemmer deg for å skrive om godt kan være interessant, men at det allikevel er for vagt beskrevet til å kunne trekke særlig mye trafikk fra Google-søk. Det er nettopp slike ting profesjonelle tekstforfattere er eksperter på å unngå.

Husk også på at en blogger med ekspertise også vil kunne fungere som en kilde til nye ideer, strategier, og teknikker for å nå gjennom til et større publikum som konkurrentene dine ikke har.

Alle gode og profesjonelle tekstforfattere vil være i stand til å bidra med både en komplett innholdsstrategi og -kalender for bloggen din, og så produsere nye blogginnlegg basert på denne overordnede strategien regelmessig gjennom måneder og år. Dette er noe som over tid helt sikkert gir nettstedet ditt både økt synlighet og økt trafikk.

4. Profesjonelle tekstforfattere skriver innhold som selger

Så snart du har delt ideene dine med din nye tekstforfatter vil det være enkelt for denne personen å formulere dette på en måte som promoterer både bloggen og bedriften din. Og alt dette vil selvsagt bli gjort med et språk og en tone som faktisk konverterer besøkende til betalende kunder.

Som vi alle vet så finnes det en hel rekke muligheter for å markedsføre seg selv på nettet, inkludert sosiale medier, e-post nyhetsbrev, podcaster, pressemeldinger, osv. Men for å kunne dra nytte av noen av disse er det viktig at du forstår hvilke som vil være mest effektive for å nå nettopp ditt kundesegment.

Det å analysere forretningsstrategien din, målgruppen din, og en rekke andre faktorer er bare noen få av de tingene en profesjonell tekstforfatter vil gjøre før han eller hun bestemmer seg for hvilket medium som vil være best egnet.

Til slutt …

Som vi nevnte i introen til denne artikkelen så er det helt sant at mange småbedriftseiere er skeptiske til å outsource bloggingen sin. Allikevel er det vårt håp at du etter å ha lest denne artikkelen har fått et litt annet inntrykk av hva det å hyre en profesjonell tekstforfatter egentlig innebærer, og hvordan det kan være til enormt stor hjelp for deg og din bedrift. Faktisk kan det noen ganger være helt essensielt for å fortsette å vokse i dagens sterkt konkurranseutsatte landskap!

Nå som du har gått gjennom noen av de viktigste grunnene til at du bør hyre en profesjonell tekstforfatter til å skrive bloggen din, vil du vurdere å gjøre det?